polikistikes-oothikes

Οι πολυκυστικές ωοθήκες είναι μια από τις συχνότερες ενδοκρινολογικές παθήσεις σε νεαρές γυναίκες (4-12%) και το πιο συχνό αίτιο ανωμαλιών περιόδου. Πρόκειται για μια διαταραχή της λειτουργίας των ορμονών που, λόγω των συμπτωμάτων, μπορεί να δυσχεραίνει την αναπαραγωγική λειτουργία, προκαλώντας προβλήματα γονιμοποίησης, επαναλαμβανόμενες αποβολές και άλλες παθήσεις.

Ποια είναι τα αίτια του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών;

Η αιτιολογία δεν είναι πάντοτε απόλυτη, ωστόσο φαίνεται ότι γενετικοί παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της πάθησης. Η αντίσταση στην ινσουλίνη ή η περίσσεια ανδρογόνων είναι συχνές αιτίες πρόκλησης, ενώ έχει παρατηρηθεί ότι το οικογενειακό ιστορικό συμβάλλει επίσης στην εκδήλωση του συνδρόμου.

Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα;

Ασθενείς με πολυκυστικές ωοθήκες αναφέρουν ποικίλα συμπτώματα, με κυρίαρχο αυτό της ανωμαλίας στην εμφάνιση της περιόδου. Επιπλέον, η υπερτρίχωση, δηλαδή η εμφάνιση περίσσειας τριχοφυΐας σε ορμονοεξαρτώμενες περιοχές του σώματος, η αύξηση του σωματικού βάρους, καθώς και η υπογονιμότητα, είναι βασικές ενδείξεις που μπορεί να οδηγήσουν στη διάγνωση της πάθησης.

Πώς γίνεται η διάγνωση για τις πολυκυστικές ωοθήκες;

Η διάγνωση των πολυκυστικών ωοθηκών βασίζεται κυρίως στην συμπτωματολογία, το ιατρικό ιστορικό, σε εξετάσεις αίματος, αλλά και σε απεικονιστικές εξετάσεις (υπέρηχος). Ανάλογα με την περίπτωση, η γυναικολόγος θα σας κατευθύνει, ώστε να γίνει η ακριβέστερη διάγνωση.

Γιατί οι πολυκυστικές ωοθήκες αποτελούν μια σοβαρή πάθηση;

Η διάγνωση με πολυκυστικές ωοθήκες δεν είναι πάντοτε ανησυχητική. Ωστόσο, εάν δεν διαγνωστεί εγκαίρως, μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα, όπως:

-δυσκολία στη γονιμοποίηση

-επαναλαμβανόμενες αποβολές

-προδιάθεση για σακχαρώδη διαβήτη

-αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου του ενδομητρίου

-αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο

-αυξημένη αρτηριακή πίεση κατά την εγκυμοσύνη ή/και πρόωρο τοκετό

Υπάρχει θεραπεία για το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών;

Η θεραπεία είναι προσαρμοσμένη σε κάθε περίπτωση και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η διαχείριση των πολυκυστικών ωοθηκών συνήθως περιλαμβάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η διατροφική προσέγγιση και η αυξημένη σωματική δραστηριότητα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να απαιτείται φαρμακευτική θεραπεία για τον έλεγχο των ορμονικών επιπέδων (αντισυλληπτικά, προγεστερόνη κ.ά).

Σε κάθε περίπτωση, οι πολυκυστικές ωοθήκες είναι μια κοινή, αλλά διαχειρίσιμη κατάσταση που επηρεάζει πολλές γυναίκες. Η συνεργασία με έναν γυναικολόγο και η υιοθέτηση υγιεινών τρόπων ζωής είναι βασικά στοιχεία για την αποτελεσματική διαχείριση. Η ενημέρωση είναι ο πρώτος βήματος για την ενίσχυση της υγείας μας.

Κωνσταντίνα Καλοειδά, MD

Μαιευτήρας, Χειρουργός Γυναικολόγος στη Θεσσαλονίκη